Menopauza a strava

[Celkovo: 1    Priemer: 5/5]

Zdravie, v súlade s filozofiou ďalekého východu, je rovnováha jinu a jangu, expanzívnych a dostredivých síl, tepla a chladu, ženských a mužských prvkov. V menopauze, keď vaječníky prestanú produkovať ženské pohlavné hormóny (jin), prichádza obdobie prevažne mužských hormónov (jang), a nejaký čas trvá nájsť znovu rovnováhu. Mení sa aj hmotnosť smerom k jang-u, tuk sa viac usádza na bruchu. Na tvári, najmä v okolí brady, začínajú vyrastať otravné tvrdé chĺpky.

Hormonálne zmeny sú náhle, niekedy až násilné, takže rovnováha začne kolísať a prejavy jang (návaly tepla) sa striedajú s jin (studený pot). Niektoré ženy to znášajú lepšie, iné trpia strašne, až k pocitu depresie.

Je to obdobie, kedy sa mení celé telo, zvýrazňujú sa vrásky, vaginálna sliznica je suchšia, krvný tlak začína vtipkovať, brucho trpí nadúvaním, začínajú trochu pobolievať kosti. Pri krvných testoch sa možno objaví zvýšený cholesterol, triglyceridy, alebo zvýšená hladina cukru či rednutie kostí.

Začína kolotoč návštev rôznych špecialistov, a tým aj riziko, že padnete do pasce nadmerného užívania liekov. Hormonálna substitučná terapia, ktorú mnohí lekári predpisujú zbytočne aj keď žena nemá vyššie uvedené príznaky, lieky na krvný tlak, často predpísané aj v prípade, že tlak je len trochu zvýšený, antidepresíva, potravinové doplnky, lieky na vysoký cholesterol, osteoporózu. Otroctvo, ktoré môže trvať po celý život.

Samozrejme existujú aj prípady, kedy sú tieto lieky skutočne nevyhnutné, ale vo väčšine prípadov existujú iné alternatívy. Aké? V prvom rade využiť tieto zmeny ako príležitosť na prehodnotenie svojho života, zmeniť doterajšie nesprávne návyky , presvedčenia (to platí samozrejme aj pre mužov).

Menopauza nie je tragédia, nie je synonymom starnutia, neznamená to, že žena stráca svoju krásu (každé životné obdobie má svoju vlastné čaro!). A nie je ani menej príťažlivá a menej žiadúca.

Menopauza je zmena a všetky zmeny sú príležitosťou na sebazlepšenie a znovunadobudnutie zdravia.

Ako? Na nerovnováhu treba odpovedať nastolením harmónie, napríklad vyváženou stravou, oslobodením sa od obmedzení a vplyvov konzumnej spoločnosti, zvýšením fyzickej aktivity ak máte sedavý životný štýl, alebo naopak upokojiť sa, oddýchnuť si, ak žijete príliš rýchlo a stresujúco.

Pod pojmom vyvážená strava západná medicína chápe, že treba jesť tak trochu zo všetkého, čiže koniec-koncov veľa bielkovín, tukov, sacharidov, veľa vitamínových doplnkov, najmä vápnika, atď, prakticky jesť ako predtým.

Východná medicína naopak dáva dôraz na harmonickosť potravín, teda ani príliš jang ani jin. Sú to najmä celé zrná, trochu strukovín, trochu zeleniny, z času-načas kvalitné ryby. Vyhýbať sa príliš jang potravinám, ako je mäso, a najmä polotovary z neho, množstvu syrov, údeného mäsa, ale i tým príliš jinovým, ako je cukor (teraz priemysel pridáva cukor všade a maskuje tak zlú kvalitu potravín), alkoholické nápoje (každý vie, že podporujú návaly horúčavy), sýtené a sladené nápoje (sú hlavnou príčinou epidémie obezity v našich krajinách), káva, príliš veľa mlieka a mliečnych výrobkov i jogurtu, ale i príliš veľa tropického ovocia.

Ale ako? Lekári odporúčajú jesť veľa syrov a mlieka na prevenciu osteoporózy.

Je pravda, že mnohí lekári odporúčajú syry, v naivnej viere, že sú bohaté na vápnik a spevňujú kosti. Ale to je omyl, pretože fyziológia učí, že čím viac živočíšnych bielkovín jete (tj mäso, mlieko a syry), krv sa prekysľuje a na vyrovnanie tejto acidity sa uvoľňuje vápnik z kostí a to je hlavnou príčinou osteoporózy.

V období menopauzy potreba bielkovín nie je veľká, a dokonca ani takého množstva jedla. Je čas myslieť na skromnejší život, menšie množstvo jedla, ale vyššej kvality. Takto to prirodzene robili naše prababičky, ktoré neboli zmätené z množstva reklám, jedálničkov z časopisov, ale boli vedené intuíciou a schopnosťou rozpoznať účinky stravy na vlastnom tele.

Odkiaľ teda získame potrebný vápnik? Napríklad nahradením syrov sezamom, výborná je sezamová pasta, tvarohu makom. Občas si urobiť rybiu polievku, ryby, ktoré poskytujú aj vitamín D. Ďalej je to zelenina ako kapusta, brokolica, strukoviny a aj celozrnné obilniny, ktoré sú tiež dobrým zdrojom vápnika. Treba jesť vždy sezónnu zeleninu.

Ďaľšia veľmi dôležitá vec pre zdravé kosti, ale aj pre vaše zdravie vo všeobecnosti, pre prevenciu rakoviny prsníka a hrubého čreva, vysokého krvného tlaku a srdcových chorôb, je pohyb. Pešia turistika, gymnastika, joga (oveľa lepšie ako sedatíva). Najlepšie pod holým nebom (slnko je tiež dobré pre kosti) než v posilňovni.

Že ste to nikdy nerobili? Vynikajúca príležitosť pre štart. Je to príležitosť, aby ste viac času venovali sebe, starali sa o svoje telo dosiaľ príliš zanedbávané a nerešpektované. Po dobu 50 rokov nám slúžilo, ale je čas, aby sme preň niečo urobili. Doprajme mu viac starostlivosti a pozornosti, zaslúži si to. Pravidelná masáž by mala byť samozrejmosťou.

Veľa ovocia, aby sa zabránilo rakovine?

Lekári majú pravdu, keď hovoria, že ovocie znižuje riziko vzniku rakoviny, najmä tej spôsobenej fajčením. Ale nepreháňajte to. Ovocie je jin, telo ochladzuje. Je to v poriadku v lete (ale nie pre ženy v menopauze, ktoré trpia nafukovaním). V zime, za chladného počasia, je lepšie ak sa vyhneme citrusovým šťavám a džúsom, či väčšej konzumácii tropického ovocia. V súčasnej dobe je na trhu ovocie všetkého druhu vo všetkých ročných obdobiach, ale dobrý Boh to zariadil tak, že nerátal s jahodami ani paradajkami v zime a dal nám rastliny, ktoré sú vhodné pre nás podľa ročného obdobia.

Učme sa z toho, ako jedli naši predkovia. Strava bola jednoduchá a vyvážená, cestoviny s fazuľou (všetko dobre prežuli, aby zabránili nafukovaniu), kapusta, pšeno s celozrnnou múkou (biela nebola), bôb, cícer, sezónna zelenina. Sladké? Takmer nepoznali. Mäso mali z vlastných zdrojov a prevažne len v zime.

Ak máme veľkú chuť na niečo zo “zakázaného ovocia” môžeme si to občas dopriať, ale len v malom množstve a skutočne občas. Táto diéta, spolu s fyzickou aktivitou, veselou mysľou, s masážami, ktoré vám navyše pomôžu i schudnúť nejaké kilečko navyše, Vám napomôže odstrániť zápchy, regulovať všetky telesné funkcie aby sa zabránilo vzniku chronických chorôb (diabetes, hypertenzia, ateroskleróza, osteoporotických zlomenín, šedému zákalu a onkologickým ochoreniam rakovín) a tým aj k zníženiu klimakterických porúch, pri ktorých by bolo nutné brať hormóny alebo iné lieky.

Pridaj komentár