Je kokosový olej zdravý alebo nebezpečný?

[Celkovo: 1    Priemer: 5/5]

 

Takže, v čom je háčik? Je pravda, že kokosový olej obsahuje niektoré nasýtené mastné kyseliny so strednou dĺžkou reťazca, zvané MCFA, ktoré sa ľahšie absorbujú v porovnaní s mastnými kyselinami s dlhým reťazcom. Bolo preukázané, že tieto MCFA majú menší efekt na LDL (low density lipoprotein), na zlý cholesterol. Ale nie je to podobné, keď poviem, že popálenie si ruky pri 300 stupňoch má na Vašu pokožku menší efekt ako pri 400 stupňoch? Olej a tuk sú olej a tuk.

V jednej vedeckej štúdii bolo povedané, že MCFA sú absorbované priamo do pečene, a v dôsledku toho majú potenciál „podporovať“ chudnutie. Aj keby to bola pravda, tomuto redukčnému pohľadu niečo chýba – ľudia nejedia MCFA. Radšej jedia kokosový olej a polovica nasýtených tukov v kokosovom oleji nie sú MCFA. U viac ako 90% nasýtených tukov, ak si odmyslíme MCFA v kokosovom oleji, ktoré nás stále presvedčujú, že MCFA sú všetky dobré a nemôžu byť negované, Vám ešte stále ostáva 45% nasýtených tukov. Takže aj ked si odpočítame všetky „teoretické dobroty“ MCFA z celkového nasýteného obsahu tuku, kokosový olej je ešte horší než bravčová masť, ktorá obsahuje iba 43% nasýtených tukov. A všetci vieme, že masť nie je veľmi zdravá.

V mnohých prípadoch je minimálne množstvo prospešných MCFA v kokosovom oleji izolované a odstránené z oleja, pre účely medicíny alebo kozmetických produktov. Toľko ľudí riskuje svoje srdce a svoje životy a dokonca ani nedostanú tú malú teoretickú výhodu, ktorú si mysleli, že dostávajú.

Áno, je pravda, že pri niektorých z týchto MCFA bolo preukázané, že majú fungicídne a antivírusové vlastnosti, (napríklad kyselina laurová a kyselina kaprinová), ale nejeme potraviny, kvôli ich antimikrobiálnym vlastnostiam. Jeme potraviny na zabezpečenie „zdravého paliva“, ktoré v dôsledku posilnenia nášho imunitného systému bojujú proti mikróbom. Jedlo nebojuje proti infekcii, skôr náš imunitný systém to robí. S takýmto argumentom by sme mohli odporučiť alkohol ako zdravý nápoj, pretože alkohol zabíja niektoré mikróby.

Ešte dôležitejšie je, že by sme nemali jesť potraviny len preto, že jedna jeho časť má špecifickú vlastnosť, ktorá sa nám páči. Tento redukčný pohľad je niečo, ako hovoriť, že cigarety sú skvelé, pretože sa im podarilo nájsť niekoľko antioxidantov v tabaku. Ponaučenie je, že celé jedlo nemá žiadny význam pre naše zdravie a len predstavuje vážne riziko. V kokosovom oleji nie sú žiadne omega-3 mastné kyseliny alebo esenciálne tuky, ktoré ľudia skutočne potrebujú. A navyše, ak ľudia na nízkotučnej diéte alebo na diéte na rastlinnej báze pridajú kokosový olej do ich stravy, zaťaženie týmto tukom im môžu spôsobiť vážne poškodenie. Zvýši sa riziko zápalu a klesne prietok krvi cez krvné cievy pri použití ktoréhokoľvek tuku, vrátane kokosového oleja. Celkovo možno povedať, že zdravie by dostalo výprask.

1 polievková lyžica kokosového oleja

 

Kalórie (mg)

116

Celkové tuky (g)

14

Nasýtené tuky (g)

12

Mononasýtené tuky (g)

0,8

Polonenasýtené tuky (g)

0,2

Sacharidy

0

Proteíny

0

Vitamíny A, C, E, B6, B12

0

Vitamín K (microgram)

0,1

Železo

0

Magnézium

0

Draslík

0

Sodík

0

Zinok

0

Pri pohľade na tabuľku, čísla jednoducho neklamú. Pozrite sa na nutričnú hodnotu jednej lyžici kokosového oleja. Je v nej 116 kalórií, ktoré všetky pochádzajú z tukov a ľahko sa ukladajú vo Vašom tele. Najviac tukov je nasýtených tukov – 12 gramov, z ktorých polovica nie sú MCFA, a to sú teoreticky „dobré“ mastné kyseliny so stredne dlhým reťazcom. Avšak v kokosovom oleji nenájdete žiadne sacharidy a ani proteíny; nie sú tam žiadne vitamíny, okrem 0,1 mikrogramu vitamínu K. A keď si vezmete, že jeden list z rímskeho šalátu má 30 mikrogramov vitamínu K, tak to ani zďaleka nie je dosť.

Chápete to už? Pointa je, že kokosový olej nemá žiadne vitamíny, minerálne látky, a veľa ďalších živín. Je to čistý tuk, a ešte horšie je, že obsahuje viac ako 90% nasýtených tukov. Rovnaké nasýtené tuky, ktoré nám zvyšujú hladinu cholesterolu, upchávajú naše cievy, a prispievajú k našim infarktom. V 80. rokoch 19. storočia, Americká asociácia pre zdravie srdca (American Heart Association) rozpoznala, že vysoký obsah nasýtených tukov v kokosovom oleji je veľmi škodlivý pre zdravie srdca, a tiež podporuje poškodenie srdca a vznik nových srdcových chorôb. V dôsledku toho, radili zníženie všetkých nasýtených tukov, vrátane kokosového oleja, na menej ako 7% diétnych kalórií. Tento názor zdieľa Svetová zdravotnícka organizácia a FDA. Obe odporúčajú znížiť príjem nasýtených tukov, pretože bolo preukázané, že zníženie nasýtených tukov, vrátane kokosového oleja, prospieva nášmu celkovému zdravotnému stavu.

Vo svetle týchto informácií sa zdá, že kokosový olej by bol lepší pre naše vozidlá alebo na našu pokožku, a naozaj by nikdy nemal byť používaný v našej strave. Ak máte naozaj radi chuť kokosu, alebo ak malý kúsok z kokosu Vám pomáha zostať na tejto novej zdravej strave a životnom štýle, potom malý kusok z celej rastliny, nie oleja, raz za čas je v poriadku.

Preložené z z anglického originálu

Pridaj komentár