Detox, áno či nie?

[Celkovo: 1    Priemer: 5/5]

Najbežnejšie detoxikačné diéty zahŕňajú rozsiahle použitie ovocia a zeleniny bohatých na vodu, antioxidanty, vitamíny, minerály a vlákninu, látky, ktoré nás sprevádzali odjakživa a ktoré vie naše telo zúžitkovať. Nič proti týmto kúram, pokiaľ však nie sú šokovými terapiami s drastickým znížením príjmu kalórii. 24- 36 hodín na šťavách či zeleninových šalátoch nie je nebezpečné (pre väčšinu ľudí ), ale neodporúča sa to v tehotenstve, či pri obličkovej nedostatočnosti. Skutočne však môžu byť prospešné. Odľahčí sa tráviaci systém, črevo, pečeň a obličky, čo umožňuje telu ľahšie odstrániť nahromadené toxíny.

Riziko: Môžete sa „otráviť“ viac než predtým.

Následky dlhodobého nezdravého životného štýlu nie je možné odstrániť niekoľkohodinovým či niekoľkodenným a ani dlhším pôstom či detoxom a predovšetkým sa ním nedokážu zmeniť či odstrániť nesprávne návyky. Nízkokalorické diéty vykonávané po dobu viac ako 2-3 dní môžu vyvolať stav ketózy a spôsobiť zvýšenie toxínov v tele. V prípade, že detoxikačné diéty trvajú dlhšie ako týždeň, je pravdepodobné, že sa Vám začnú odbúravať telesné bielkoviny, aby si telo zabezpečilo potrebnú energiu. Odbúravanie svalovej hmoty vedie k produkcii dusíkatého odpadu, čo môže viesť k otrave tela viac ako predtým.

Detox ako životný štýl

Najlepší detox je zdravá a pestrá strava obsahujúca aj celý rad “detoxikačných” potravín bohatých na vodu, vlákninu, draslík, minerály a antioxidanty, ako je ovocie a zelenina, ktoré podporujú vylučovanie tekutín. Artičok je známy tým, že stimuluje činnosť pečene, ananás, jahody … breza, (vo forme čaju), fungujú ako prirodzené odvodňovače. Uprednostnime v strave rastlinné bielkoviny pred živočíšnymi: 1 g na kg telesnej hmotnosti je úplne postačujúca hodnota aj podľa WHO. Dôležité je eliminovať fajčenie, požívanie alkoholu. Tiež aj zvládanie stresu je dôležitou súčasťou zdravého životného štýlu. Fyzická aktivita je nevyhnutná a prináša množstvo prospešných účinkov. Pomáha eliminovať toxíny prostredníctvom potu a udržuje Váš metabolizmus aktívny.

Sacharidy a tuky: Áno, ale záleží aké!

Eliminovať úplne sacharidy je veľkou chybou. Sú základným substrátom, z ktorého telo čerpá energiu, ktorú potrebuje na svoje fungovanie. Avšak je dôležité vyhnúť sa všetkým rafinovaným potravinám ako je biela múka a výrobky z nej, cukor a sladkosti a uprednostniť celozrnné potraviny, ktoré napomáhajú črevám v činnosti ako i k vylučovaniu odpadu i potenciálne karcinogénnych látok. Vhodné sú všetky neupravené cereálie ako pšeno, pohánka, amarant, quinoa. Tuky sú užitočné, ale mali by byť použité mononenasýtené ako je olivový olej alebo polynenasýtené tuky obsiahnuté v orechoch, rybách a rastlinné oleje lisované za studena. Nie margarín a hydrogenované tuky a oleje.

Pridaj komentár